Topik 8 : Pengurusan Pelbagai Upaya

 

Pengurusan merupakan proses pengagihan input-input dengan cara merancang, mengorganisasi, mengarah dan mengawal bagi mencapai objektif yang ditetapkan.

Pendidikan khas adalah pendidikan yang disediakan untuk kanak-kanak yang berkeperluan khas.


Ciri-ciri murid berkeperluan khas di sekolah :

  • Autisme
  • Epilepsi
  • Pintar cerdas dan berbakat
  • Lembam
  • Cerebral Palsy
  • Akalculia
  • Dsleksia
  • Disgrafia
  • Sindrom Down
Tujuan pengurusan murid berkeperluan khas :
  1. Merupakan salah satu cabang pengurusan murid pelbagai upaya.
  2. Murid-murid disediakan satu program yang khusus berbanding dengan murid-murid lain kerana mereka ini mengalami masalah perkembangan fizikal, mental, emosi, dan sosial.
  3. Melalui program yang disediakan, terdapat pelbagai pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid khas ini bagi mencapai objektif yang ditetapkan di sekolah aliran perdana dapat dicapai.
Cabaran guru pendidikan khas dalam membantu perkembangan murid berkeperluan khas :
  1. Tahap Kompetensi Guru
  2. Sokongan Ibu Bapa yang Terhad
  3. Keterasingan Program Pendidikan Khas dalam Sistem Pendidikan
  4. Komitmen sebagai Guru Pendidikan Khas
  5. Kurang Pengalaman dan Pengetahuan Mengurus Bilik Darjah
  6. Kemudahan Prasarana dan Infrastruktur yang Terbatas
Konsep pengajaran dan pembelajaran pendidikan khas ialah :

        Murid Pendidikan Khas adalah golongan istimewa dan begitu juga dengan guru yang mengajar golongan-golongan ini kerana mereka semestinya mempunyai kemahiran yang istimewa dalam menguruskan hal-hal mereka. Jadi, setiap sudut diambil kira bagi mengambil kira aspek keperluan dan keistimewaan golongan ini.

Kaedah dan strategi untuk membantu murid-murid pendidikan khas :
  • Kaedah tunjuk cara
  • Kaedah simulasi
  • Kaedah bercerita
  • Kaedah kolaboratif
  • Kaedah penyelesaian masalah
        Murid-murid berkeperluan khas di sekolah juga perlu diberikan layanan yang mesra supaya mereka tidak berasa terabai. Oleh itu, guru pendidikan khas seharusnya bijak dalam menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan keperluan khas. Hal ini adalah untuk menyempurnakan kehidupan harian mereka. Kemahiran asas dan ilmu asas sewajarnya memberi kepada mereka untuk membantu mereka dalam pembangunan mental dan fizikal. Sebenarnya, murid berkeperluan khas juga sama seperti murid biasa dan harus diberikan perhatian yang seadilnya dalam semua aspek.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Topik 10 : Pengurusan Sekolah Selamat

Topik 4 : Pengurusan Bilik Pembelajaran

Topik 6 : Pengurusan Bimbingan dan Penasihatan