Topik 8 : Pengurusan Pelbagai Upaya
Pengurusan merupakan proses pengagihan input-input dengan cara merancang, mengorganisasi, mengarah dan mengawal bagi mencapai objektif yang ditetapkan.
Pendidikan khas adalah pendidikan yang disediakan untuk kanak-kanak yang berkeperluan khas.
Ciri-ciri murid berkeperluan khas di sekolah :
- Autisme
- Epilepsi
- Pintar cerdas dan berbakat
- Lembam
- Cerebral Palsy
- Akalculia
- Dsleksia
- Disgrafia
- Sindrom Down
- Merupakan salah satu cabang pengurusan murid pelbagai upaya.
- Murid-murid disediakan satu program yang khusus berbanding dengan murid-murid lain kerana mereka ini mengalami masalah perkembangan fizikal, mental, emosi, dan sosial.
- Melalui program yang disediakan, terdapat pelbagai pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid khas ini bagi mencapai objektif yang ditetapkan di sekolah aliran perdana dapat dicapai.
- Tahap Kompetensi Guru
- Sokongan Ibu Bapa yang Terhad
- Keterasingan Program Pendidikan Khas dalam Sistem Pendidikan
- Komitmen sebagai Guru Pendidikan Khas
- Kurang Pengalaman dan Pengetahuan Mengurus Bilik Darjah
- Kemudahan Prasarana dan Infrastruktur yang Terbatas
- Kaedah tunjuk cara
- Kaedah simulasi
- Kaedah bercerita
- Kaedah kolaboratif
- Kaedah penyelesaian masalah
Ulasan
Catat Ulasan