Topik 9 : Pengurusan Sekolah dan Persekitaran
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), sekolah bermaksud tempat untuk belajar dan mengajar di samping tempat untuk menerima dan memberi pelajaran.
Menurut Rahil dan Habibah (2002), persekitaran atau "nature" ialah segala ransangan yang mempengaruhi perkembangan seseorang individu.
FAKTOR LUARAN DAN DALAMAN SEKOLAH
SEKOLAH PIHAK LUAR HUBUNGAN ANTARA FAKTOR
1. Pihak pentadbir 1. Sekolah 1. Kelas sosial
2. Guru 2. Ibu bapa 2. Etnik
3. Murid 3. Komuniti dalam 3. Jantina
masyarakat
Tindakan pihak guru untuk menjadikan hubungan sekolah dengan PIBG sentiasa harmoni dan terjalin :
- Membantu dalam memajukan perkembangan murid dari segi akademik dan kokurikulum
- Sentiasa menjaga kebajikan murid misalnya Rancangan Kesihatan Sekolah (RKS) dan biasiswa
- Menjayakan aktiviti dan program Pendidikan miasalnya program kecemerlangan akademik, program bacaan harian di sudut bacaan dan seminar Teknik menjawab
- Mewujudkan taman bunga di sekolah
- Mengadakan pertandingan keceriaan kelas
- Mengecat semula bangunan sekolah
- Bersih
- Ceria
- Teratur
- Tarik perhatian pelajar
- Motivasikan pelajar
- Lengkap dengan bahan bantu mengajar
- Ada ruang untuk tingkatkan potensi pelajar
- Menjalankan program 3K
- Menambahbaik kemudahan yang sedia ada
- Penggunaan teknologi telekomunikasi dan maklumat
- Mengadakan aktiviti gotong-royong perdana
- Mengadakan perjumpaan bersama ibu bapa untuk membincangkan prestasi pelajar
- Menjalankan aktiviti riadah di kawasan kediaman antara masyarakat dan guru yang tinggal di kawasan tersebut
- Menjemput para ibu bapa hadir mesyuarat PIBG
- Mengadakan aktiviti sukarela di sekitar kawasan komuniti masyarakat yang disertai oleh pelajar sekolah
- Mengadakan program bersama dengan beberapa agensi dan NGO untuk memberikan pendidikan dan kesedaran yang berkaitan.
Ulasan
Catat Ulasan