Topik 9 : Pengurusan Sekolah dan Persekitaran

 

        Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), sekolah bermaksud tempat untuk belajar dan mengajar di samping tempat untuk menerima dan memberi pelajaran.

        Menurut Rahil dan Habibah (2002), persekitaran atau "nature" ialah segala ransangan yang mempengaruhi perkembangan seseorang individu.


FAKTOR LUARAN DAN DALAMAN SEKOLAH

SEKOLAH                            PIHAK LUAR                    HUBUNGAN ANTARA FAKTOR

1. Pihak pentadbir                 1. Sekolah                            1. Kelas sosial

2. Guru                                  2. Ibu bapa                           2. Etnik

3. Murid                                3. Komuniti dalam               3. Jantina

                                                  masyarakat

Tindakan pihak guru untuk menjadikan hubungan sekolah dengan PIBG sentiasa harmoni dan terjalin :

  • Membantu dalam memajukan perkembangan murid dari segi akademik dan kokurikulum
  • Sentiasa menjaga kebajikan murid misalnya Rancangan Kesihatan Sekolah (RKS) dan biasiswa
  • Menjayakan aktiviti dan program Pendidikan miasalnya program kecemerlangan akademik, program bacaan harian di sudut bacaan dan seminar Teknik menjawab
Langkah bagi mewujudkan persekitaran sekolah yang dapat membangkitkan motivasi pelajar dalam pengurusan sekolah dan persekitaran :
  1. Mewujudkan taman bunga di sekolah
  2. Mengadakan pertandingan keceriaan kelas
  3. Mengecat semula bangunan sekolah
Persekitaran kondusif 
- Kondusif bermaksud sesuai
- Persekitaran kondusif di sekolah merupakan tempat murid dapat melibatkan diri, mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran

Ciri-ciri persekitaran sekolah yang kondusif :
  • Bersih 
  • Ceria
  • Teratur
  • Tarik perhatian pelajar
  • Motivasikan pelajar
  • Lengkap dengan bahan bantu mengajar
  • Ada ruang untuk tingkatkan potensi pelajar
Cara memastikan persekitaran sekolah lebih kondusif :
  1. Menjalankan program 3K
  2. Menambahbaik kemudahan yang sedia ada
  3. Penggunaan teknologi telekomunikasi dan maklumat
Cara pihak sekolah mengukuhkan hubungan yang baik dengan pihak luar sekolah :
  • Mengadakan aktiviti gotong-royong perdana
  • Mengadakan perjumpaan bersama ibu bapa untuk membincangkan prestasi pelajar
  • Menjalankan aktiviti riadah di kawasan kediaman antara masyarakat dan guru yang tinggal di kawasan tersebut
  • Menjemput para ibu bapa hadir mesyuarat PIBG
  • Mengadakan aktiviti sukarela di sekitar kawasan komuniti masyarakat yang disertai oleh pelajar sekolah
  • Mengadakan program bersama dengan beberapa agensi dan NGO untuk memberikan pendidikan dan kesedaran yang berkaitan.
        Sekolah merupakan sebuah tempat untuk pelajar untuk menuntut ilmu. Oleh itu, keselamatan, kebersihan dan keceriaan sekolah perlulah dijamin oleh pihak sekolah. Sesebuah sekolah yang bertaraf seharusnya menyediakan kemudahan dan prasarana yang lengkap untuk memudahkan proses pengajaran dan juga pembelajaran. Bukan itu sahaja, hubungan sekolah dengan masyarakat, ibu bapa, pihak luar juga perlu dijaga dengan baik. Hal ini dikatakan demikian kerana hubungan yang baik dapat mendatangkan muafakat yang tertentu. Dengan demikian, aspek pengurusan sekolah dan persekitaran amat penting untuk sesebuah sekolah demi kesejahteraan dan keharmoniannya.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Topik 10 : Pengurusan Sekolah Selamat

Topik 4 : Pengurusan Bilik Pembelajaran

Topik 6 : Pengurusan Bimbingan dan Penasihatan