Topik 6 : Pengurusan Bimbingan dan Penasihatan
Penasihatan murid secara dasarnya harus dikuasai oleh semua guru di sekolah sebagai strategi menyelesaikan masalah terutama berkaitan hal murid.
Kaunseling merupakan interaksi antara kedua pihak iaitu kaunselor dan klien atau pelajar yang berbincang mengenai masalah yang dihadapi oleh mereka.
Penasihatan merupakan proses menasihati individu dan kumpulan tanpa memikirkan perasaan individu tersebut.
Peranan guru bimbingan dan kaunseling di sekolah :
- Pembangunan sahsiah diri murid
- Peningkatan disiplin diri murid
- Perkembangan kerjaya
- Program psikososial
- Proses membina hubungan antara kaunselor dan klien
- Proses penstrukturan
- Proses penerokaan masalah
- Proses memilih alternatif penyelesaian dan tindakan
- Proses penamatan dan susulan
- Menjadi peninjau kepada kaunselor atau guru bimbingan dan kaunseling
- Menjadi peka terhadap perasaan orang lain dan keadaan persekitaran
- Membantu Unit Bimbingan dan Kaunseling dalam menjalankan tugas bimbingan dan penasihatan di sekolah
- Menjadi penghubung antara rakan dengan Unit Bimbingan dan Kaunseling di sekolah
- Memberi sokongan , dorongan dan galakan kepada rakan untuk membuat perkara yang positif
- Mendengar dan membantu rakan yang menghadapi masalah biasa
- Mempunyai minat dan komitmen dalam membantu diri dan rakan
- Mempunyai ciri serta personaliti PRS
- Mempunyai ciri-ciri kepimpinan
- Berketerampilan dalam kurikulum mahupun ko-kurikulum
Ulasan
Catat Ulasan