Topik 5 : Pengurusan Disiplin dan Tingkah Laku

 

DISIPLIN - Latihan pemikiran dan kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib.

TINGKAH LAKU - Perbuatan atau tindakan yang dilakukan oleh seseorang individu yang boleh diperhatikan, dilihat dan diukur.

Konsep asas pengurusan disiplin & tingkah laku :

  • perancangan yang teratur dan teliti
  • penentuan individu atau kelompok yang mempunyai masalah tingkah laku
  • penggunaan kaedah intervensi yang efektif
  • pentaksiran secara objektif


Faktor yang mendorong kepada masalah disiplin dalam kalangan pelajar adalah :
  1. Faktor ibu bapa
  2. Faktor rakan
  3. Faktor diri sendiri
  4. Faktor guru
  5. Faktor laman sosial
Garis panduan yang perlu dipatuhi oleh guru termasuklah :
  1. Kewujudan SSDM
  2. Peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin) Sekolah 1959
  3. Surat Pekeliling Khas
Cabaran dalam mendisiplinkan pelajar di sekolah :
  • Cabaran pematangan pelajar
  • Cabaran kritikan ibu bapa
  • Cabaran pengawas
Langkah mengurangkan masalah disiplin :
  • Ceramah
  • Tindakan hukuman
  • Pendidikan keselamatan
  • Kerjasama semua pihak
  • Peranan pihak kaunseling
  • Konsep sekolah penyayang

        Masalah disiplin dan tingkah laku merupakan masalah yang sering dihadapi dalam sesebuah sekolah. Dalam hal ini, masalah buli juga semakin berleluasan dalam negara ini. Masalah disiplin memang akan mengancam keselamatan di dalam kelas dan di sekolah. Oleh itu, pengurusan disiplin dan tingkah laku pelajar haruslah dijalankan dengan baik untuk menjamin ketenteraman sekolah. Guru-guru seyogianya mematuhi peraturan yang direncana sebagai garis panduan bagi memudahkan pengurusan disiplin pelajar. Akhirnya, pengurusan disiplin dan tingkah laku perlu dilakukan dengan baik dan berkesan bagi melahirkan pelajar yang berdisiplin dan berhemah tinggi.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Topik 10 : Pengurusan Sekolah Selamat

Topik 11 : Pengurusan Pencegahan Dadah

Topik 9 : Pengurusan Sekolah dan Persekitaran